Pop sanatin gelenegini suphesiz dadaya yaslamak zorundayiz. Duchamp, hazir nesneyi kesfettiginde estetik olgusunu yerle bir etmeyi amaclamisti. Ona gore estetik denen sey modaydi ve topluma, zamana gore gorecelik gosterdiginden sanat da tamamen estetik kaygidan arinmaliydi.
Pop sanat, Dadanin kimi ilkelerini yeniden hayata gecirmis gibi gozukse de aslinda Dada gibi hicbir zaman anti-art bir tavir sergilemedi. Populer kultur imgelerini, hazir nesneleri estetik bir baglamda kullanan pop sanatcilar, tuketim kulturunun stereotiplerini yeni bir bakisla gormemizi saglamayi hedefler. Yasanan endustri devriminin ardindan olusan teknolojik ve sonucunda dogan kulturel degisimler, sanatcilarin asil sorguladiklari konu haline gelir.
Kitle kulturu ile yuksek kultur arasindaki sinirlari eritmis olmasi bakimindan yasam ile sanat artik biraradadir ve nesneler artik tekil, yani biricik degildir.
Pop sanatla beraber kitsch de sanatin konularindan biri haline gelir. Kitsch kavramini cok iyi kullanan Pop sanatcilardan biri de Tom Wesselmann'dir. Reklam imgeleriyle kadin nusunu birarada kullanan sanatci aslinda kadini da bir tuketim nesnesi olarak temsillestirir ve tum Amerikan erkek fantazileriyle dalga gecer. Kliselesmis erotik, yari porno imgeleri pop art estetiginde izleyiciye sunar.
Ote yandan, Wesselmann'in nulerini, erkek bakisi tarafindan izlendiginin farkina varan yeni bir kadin modeli olarak okumak da mumkun olabilir. Bu anlamda, bu kadin erkek bakisinin hem oznesi hem nesnesi olarak her iki rolde de mutludur. Ayni zamanda hem tuketen hem de tuketilendir.
sanatcinin internet sitesi: http://www.tomwesselmannestate.org/
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder